HZ. PEYGAMBER’İN (ﷺ) HACCI 2

HZ. PEYGAMBER’İN (ﷺ) HACCI 2

HZ. PEYGAMBER’İN  (ﷺ) HACCI 2

Onun haccını anlamak

Peygamberimiz (ﷺ) Müzdelife’de yatsı vaktinde, akşam namazıyla yatsı namazını birleştirerek akşamı 3, yatsıyı da iki rekat olarak kıldırdı. Geceyi Müzdelife’de geçirdi. Ertesi sabah, yani Cumartesi (bayramın birinci) günü sabah namazını Müzdelife’de kıldıktan sonra Meş’ar-i Haram’a geldi. Cemre-i Akabe’ye ( büyük şeytan) yedi adet küçük taş attıktan sonra Mina’ya gitti. Burada yine deve üstünde bir konuşma yaptı. Kurbanlık olarak hazırladığı yüz deveden altmış üçünü, ömrünün her yılı için bir deve hesabıyla bizzat kendisi kurban olarak kesti. Diğer develeri de damadı Hz. Ali (ra) kesti. Kurban etinden bir parça yiyen Peygamberimiz (ﷺ) , geri kalanını Müslümanlara dağıttı. Daha sonra tıraş olup ihramdan çıktı. Sonra Kabe’ye gidip tavaf yaptı ve öğle namazını kıldı. Tekrar Mina’ya dönerek bayram günlerini burada geçirdi. Bayramın ikinci, üçüncü ve dördüncü günleri taşlamalarını tamamladı. Bayramın ikinci günü Müslümanlar üçüncü konuşmasını yaptı. Bayramın dördüncü günü Mina’dan tekrar Mekke’ye gelip veda tavafını yaptıktan sonra 29 Zilhicce 10 / 26 Mart 632 tarihinde Medine’ye döndü.

Peygamberimiz (ﷺ) hac ibadeti ile ilgili ayet nazil olduktan sonra yaptığı bu son haccında Müslümanlara hac menasikinin nasıl yapılacağını sözlü ve uygulamalı olarak öğretmiştir. Hadis ve fıkıh kitaplarımızda haccın yapılışı ve uygulaması hakkındaki bilgiler, Peygamber Efendimizin (ﷺ) hac konusundaki sözlerine ve uygulamasına dayanmaktadır. Mezhepler arasındaki farklılıklar, Peygamberimizden (ﷺ) aynı konuda aktarılan değişik rivayetlerin bulunmasından kaynaklanmaktadır.

Peygamberimiz (ﷺ) ile birlikte hac yapan sahabeden, menasikin tertibi ve yapılışıyla ilgili farklı uygulamalar olmuş, durum kendisine sorulduğunda ; “olur, zorluk yok” buyurmuştur. Mesela “Şeytan taşlamadan ziyaret tavafını yaptım” , “kurban kesmeden tıraş oldum.” , “Şeytan taşlamadan kurban kestim olur mu ?” diye soran kimselere “zararı yok, olur” cevabını vermiştir.

Peygamberimiz (ﷺ)ile birlikte hac yapan sahabeden bir kısmı ifrad haccı, bir kısmı temettü haccı, bir kısmı da kıran haccı yapmışlardır. Peygamber Efendimizin (ﷺ) yaptığı haccın ifrad, temettü ya da kıran haccı olduğuna dair rivayetler vardır.

KAYNAK : HAC İLMİHALİ ( Diyanet İşleri Başkanlığı )












Sosyal medyada paylaşın