HZ. PEYGAMBER’İN (ﷺ) HACCI 2
HZ. PEYGAMBER’İN (ﷺ) HACCI 2
Onun haccını anlamak
Peygamberimiz (ﷺ)
Müzdelife’de yatsı vaktinde, akşam namazıyla yatsı namazını birleştirerek
akşamı 3, yatsıyı da iki rekat olarak kıldırdı. Geceyi Müzdelife’de geçirdi.
Ertesi sabah, yani Cumartesi (bayramın birinci) günü sabah namazını
Müzdelife’de kıldıktan sonra Meş’ar-i Haram’a geldi. Cemre-i Akabe’ye ( büyük
şeytan) yedi adet küçük taş attıktan sonra Mina’ya gitti. Burada yine deve
üstünde bir konuşma yaptı. Kurbanlık olarak hazırladığı yüz deveden altmış
üçünü, ömrünün her yılı için bir deve hesabıyla bizzat kendisi kurban olarak kesti.
Diğer develeri de damadı Hz. Ali (ra) kesti. Kurban etinden bir parça yiyen
Peygamberimiz (ﷺ) , geri kalanını Müslümanlara dağıttı. Daha sonra tıraş olup
ihramdan çıktı. Sonra Kabe’ye gidip tavaf yaptı ve öğle namazını kıldı. Tekrar
Mina’ya dönerek bayram günlerini burada geçirdi. Bayramın ikinci, üçüncü ve
dördüncü günleri taşlamalarını tamamladı. Bayramın ikinci günü Müslümanlar
üçüncü konuşmasını yaptı. Bayramın dördüncü günü Mina’dan tekrar Mekke’ye gelip
veda tavafını yaptıktan sonra 29 Zilhicce 10 / 26 Mart 632 tarihinde Medine’ye
döndü.
Peygamberimiz (ﷺ) hac
ibadeti ile ilgili ayet nazil olduktan sonra yaptığı bu son haccında
Müslümanlara hac menasikinin nasıl yapılacağını sözlü ve uygulamalı olarak
öğretmiştir. Hadis ve fıkıh kitaplarımızda haccın yapılışı ve uygulaması
hakkındaki bilgiler, Peygamber Efendimizin (ﷺ) hac konusundaki sözlerine ve
uygulamasına dayanmaktadır. Mezhepler arasındaki farklılıklar, Peygamberimizden
(ﷺ) aynı konuda aktarılan değişik rivayetlerin bulunmasından kaynaklanmaktadır.
Peygamberimiz (ﷺ) ile
birlikte hac yapan sahabeden, menasikin tertibi ve yapılışıyla ilgili farklı
uygulamalar olmuş, durum kendisine sorulduğunda ; “olur, zorluk yok”
buyurmuştur. Mesela “Şeytan taşlamadan ziyaret tavafını yaptım” , “kurban
kesmeden tıraş oldum.” , “Şeytan taşlamadan kurban kestim olur mu ?” diye soran
kimselere “zararı yok, olur” cevabını vermiştir.
Peygamberimiz (ﷺ)ile
birlikte hac yapan sahabeden bir kısmı ifrad haccı, bir kısmı temettü haccı,
bir kısmı da kıran haccı yapmışlardır. Peygamber Efendimizin (ﷺ) yaptığı haccın
ifrad, temettü ya da kıran haccı olduğuna dair rivayetler vardır.
KAYNAK : HAC İLMİHALİ ( Diyanet İşleri Başkanlığı )